آموزش تابع or

تابع or یکی دیگر از تابع های کاربردی اکسل می باشد که در کنار تابع and در موقعیت های گوناگون استفاده می شود. در ادامه قصد داریم با یک مثال به بررسی این تابع بپردازیم.

آموزش تابع or

در ابتدا بهتر است عملکرد تابع OR را بررسی کنیم. گاهی نیاز است چند شرط را در کنار یکدیگر داشته باشیم، به صورتی که هر گاه حداقل یکی از این شرط ها محقق شد عملیات مورد نظر ما انجام شود.

به عنوان مثال در تصویر زیر قصد داریم در صورتی که هر کدام از شروط زیر محقق شد عملکرد تیم فروش را تایید کنیم و در صورتی که هیچ کدام از آن ها محقق نشد عملکرد تیم فروش را رد کنیم.

فروش هفته گذشته بیشتر از 25000000

فروش ماه گذشته بیشتر از 50000000

فروش سال گذشته بیشتر از 300000000

آموزش تابع or اکسل

همانطور که مشاهده می کنید با استفاده از تابع if در کنار تابع or توانستیم شرایط موردنظر را اعمال کنیم. در صفحه آموزش تابع if متوجه شدیم که تابع if سه ورودی دارد:

  1. شروط مدنظر
  2. دستور موردنظر در صورتی که شروط ما اعمال شود
  3. دستور موردنظر در صورتی که شروط ما اعمال نشود

در این مثال ما باید در ورودی اول تابع if چند شرط را در کنار یکدیگر داشته باشیم. برای این کار از تابع or استفاده می کنیم. تابع or برخلاف تابع and حتی اگر یکی از شروط ما اعمال شد دستور دوم تابع if را اجرا می کند، اما در تابع and تمام شروط باید اعمال شود تا دستور دوم اجرا شود.

اگر بخواهیم این مورد را در مثال بالا بررسی کنیم، از بین شروطی که مدنظر ماست، تنها شرط دوم مهیا است، اما عملکرد تیم فروش رضایت بخش است.

ما در حساب سرا سعی داریم به صورت جامع نرم افزارهای کاربردی در حوزه های مالی را آموزش دهیم تا در صورت نیاز بتوانید به سادگی از آن ها استفاده نمایید. به همین منظور آموزش های دیگر این نرم افزار کاربردی را در صفحه آموزش نرم افزار اکسل مشاهده نمایید.

آموزش تابع count
آموزش تابع COUNTA اکسل
آموزش تابع or
آموزش تابع and اکسل
آموزش تابع trim
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *