کاربرد پایتون در حسابداری

پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که به احتمال زیاد به گوش شما نیز آشنا باشد. یکی از دلایلی که باعث محبوبیت  زبان پایتون شده است، کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف است.

 ساده بودن زبان پایتون یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن است؛ به صورتی که گمان می کنید به صورت انگلیسی با شخصی مکالمه می کنید.

همانطور که گفته شد، از این زبان برنامه نویسی در موقعیت های مختلفی استفاده می شود. در حسابداری ما با داده های مختلفی سروکار داریم و به ابزارهایی نیاز داریم تا بتوانیم این داده ها را به خوبی بررسی کنیم و به بهترین شکل از آن ها استفاده کنیم.

کاربرد پایتون در حسابداری

فرض کنید از شما خواسته شده است روزانه دیتایی را از جایی دریافت کنید و به صورت فایل اکسل ذخیره کنید.

به عنوان مثال شما باید روزانه مقدار محصول باقی مانده در انبار را از فایل اکسل مشخصی استخراج نمایید و وارد فایل اکسل دیگری کرد. انجام کارهای تکراری یکی از کسل کننده ترین وظایفی است که امکان دارد که به هر حسابداری محول شود.

از کاربردهای اصلی زبان های برنامه نویسی، انجام کارهای تکراری است. در این میان پایتون نیز از این مسئله مستثنی نیست و با استفاده از آن، می توان انجام کارهای تکراری را به آن سپرد.

در مثال بالا، می توان برنامه ای نوشت که روزانه در زمان مشخص، اطلاعات موردنظر از فایل مورد نظر استخراج شود و در فایل دیگری وارد شود؛ همیچنین می توان تعیین کرد که  اگر محصولی از تعداد معینی کمتر شد به ما اطلاع دهد.

تمام این موارد با زبان برنامه نویسی پایتون قابل اجرا است؛ اما آیا کاربردهای این زبان به موارد ذکر شده محدود می شود؟

در ادامه به بررسی کابردهای دیگر این زبان برنامه نویسی می پردازیم.

امنیت

گاهی پیش آمده است که قصد دارید از فایل اکسلی استفاده کنید که اهمیت بسیاری دارد و تغییرات در آن می تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند. در این موقعیت نیز پایتون به کمک می آید.

شما می توانید با استفاده از پایتون بدون باز کردن فایل مورد نظر به اطلاعات آن دسترسی داشته باشید. این کابرد زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که شما قصد دارید از تعداد فایل های بسیاری(به عنوان مثال 600 فایل اکسل)، همزمان اطلاعاتی استخراج نمایید. زمانی که شما این تعداد فایل را همزمان اجرا نمایید احتمال هنگ کردن سیستمتان بسیار زیاد است؛ اما پایتون این چالش را  با استفاده از ویژگی ذکر شد حل کرده است.

یکپارچگی داده ها

ادغام داده ها از فایل های مختلف یکی دیگر از کاربردهای محبوب پایتون می باشد، به صورتی که شما می توانید ستون های مورد نظری که در فایل های مختلف قرار دارند را در یک فایل داشته باشید. این موضوع می تواند کمک بسیاری به شما بکند؛ به عنوان مثال شما قصد دارید از فایل های مختلف که در آن بدهی های ماهانه ذکر شده است، مقدار سالانه بدهی های یک شرکت را استخراج کنید.

در این مثال شما می توانید اطلاعات ستون مشابه در فایل های اکسل را در کنار یکدیگر قرار دهید و بر روی آن عملیات مختلفی را اجرا نمایید.

رفع محدودیت توابع اکسل

در اکسل می توان از توابع مختلف استفاده کرد و با استفاده از آن ها فرمول هایی نوشت که در بررسی داده به ما کمک کند؛ اما توابع اکسل در مواردی دارای محدودیت هستند؛ به عنوان مثال یکی از محدودیت های تابع VLOOKUP، عدم دسترسی به ستون های قبل از ستون داده مورد نظر ما است. به همین دلیل می توان گفت در استفاده از بعضی از توابع محدودیت داریم.

گاهی نیز برای استفاده از داده ها به توابعی نیاز داریم که در اکسل وجود ندارد و یا برای استفاده از آن باید آن را خریداری کنیم. در این موقعیت نیز پایتون به کمک ما می آید؛ به صورتی که ما می توانیم تابع مورد نظر خودمان را برنامه نویسی کنیم و حتی آن را به فروش برسانیم.

وب اسکرپینگ

وب اسکرپینگ یکی از کاربردهای پرطرفدار پایتون می باشد، زیرا با استفاده از آن می توان اطلاعات موجود در سایت های محتلف را استخراج کرد و از آن در جهت کسب و کار خود استفاده کرد.

اگر بخواهیم به یک مثال مرتبط با بازارهای مالی اشاره کنیم، می توانی به استخراج داده ارز های مختلف اشاره کرد. به عنوان مثال شما قصد دارید روزانه قیمت ارزهای مختلفی که در سایت مشخصی قرار دارد را وارد فایل اکسل کنید. پایتون در این موقعیت به کمک شما خواهد آمد تا این کار تکراری را روزانه انجام ندهید.

نکته قابل توجهی که شاید به ذهن شما نیز رسیده باشد، این است که ما در نرم افزار اکسل نیز می توانیم از سایت های مختلف داده ها را استخراج نماییم؛ اما چرا باید از پایتون استفاده کنیم؟!

گاهی سایت مورد نظر دارای ساختاری است که نرم افزار اکسل قابلیت تشخیص داده مورد نظر ما را ندارد. در اینجا ما با استفاده از پایتون محل دقیق داده را مشخص می کنیم تا داده از محل تعیین شده استخراج شود.

با توجه به کاربردهای ذکر شده، امکان دارد علاقه مند به یادگیری پایتون شده باشید و قصد داشته باشید در امور خود از آن استفاده نمایید. سوالی که پیش می آید این است که آموزش پایتون را از کدام منبع شروع کنیم؟

منابع بسیاری برای یادگیری پایتون وجود دارد که از یویتوب می توان به عنوان یکی از منابع اصلی یادگیری مهارت های مختلف اشاره کرد. اما اگر قصد داشته باشید از منابع فارسی استفاده نمایید می توانید از دوره های آقای جادی استفاده نمایید.

همانطور که گفته شد پایتون کاربردهای بسیاری دارد که در این مقاله سعی شد به کاربردهای این زبان در حسابداری اشاره شود، اما اگر به برنامه نویسی علاقه دارید، پایتون می تواند انتخاب مناسبی باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *